Monday, November 22, 2010

Lagenda Asrama 1


" Hahahaha!! Karut la cite korang ni. Sekarang zaman moden laahhh.. Mane ade lagik nenek kebayan or hantu2 ni!" Ujar Kamal dengan penuh semangat.

"Kau jangan riak sangat Kamal. Kitorang suma tau kau memang berani, tapi lagenda nenek kebayan ni memang betul2 wujud kat asrama sekolah ni. Abang aku penah kena dulu." Balas Wan kepada Kamal.

"Kalau betol ade, takpe. Aku tunggu die datang melawat aku. Hoii nenek kebayan! Malam ni aku tunggu kau datang melawat aku!" Pekik Kamal ke arah hutan di belakang asrama tempat dia tinggal semasa bersekolah di Nilai. Bilik asrama Kamal dan Wan menghadap ke sebelah hutan. Mereka berdua tinggal berempat sebilik bersama dua lagi rakan sebilik yang lain.

Itulah Kamal, seorang remaja belasan tahun yang terkenal dengan sifat berani dan suka bercakap besar. Wan pula sahabat baiknya dan juga sebilik dengan Kamal, hanya mampu menggeleng kepala kerana sikap buruk kawannya itu. Ketika itu mereka dalam perjalanan ke kantin asrama untuk makan malam. Semasa dalam perjalanan ke kantin, angin sejuk tiba-tiba bertiup dan mengoyangkan pokok-pokok di tepi asrama tersebut. Wan merasa tidak sedap hati.

                                                  -0-

Malam itu mereka pergi ke dewan belajar untuk mengulangkaji pelajaran kerana keesokan harinya akan ada ujian.

"Kamal, aku da mengantuk la. Jom la balik tidur." Ujar Wan mengajak Kamal untuk pulang ke bilik.

"Ok. Tapi kau balik la dulu. Aku nak gi tandas dulu." Balas Kamal.

Lantas Wan terus pulang ke bilik untuk tidur sementara Kamal pergi ke tandas dahulu untuk mencuci muka. Apabila Kamal masuk sahaja di dalam tandas, dia terbau sesuatu yang aneh. Baunya harum seperti bunga cempaka.

" Pelik. Sejak bila pulak makcik cleaner ni guna pencuci bau camni ni? Lantak la. Basuh muka dan tidur. " Kata Kamal dalam hati.

Suasana didalam tandas semakin lama semakin sejuk. Tiba-tiba kedengaran bunyi suara perempuan terbatuk. Kamal terkejut dan terus memandang sekeliling. Kosong. Tiada sesiapa. Kamal terus menyambung membasuh muka dan terus ke bilik.

                                                  -0-

Malam itu baru sahaja Kamal hendak melelapkan mata, Kamal terdengar seperti seorang perempuan tua sedang menyanyikan sebuah lagu-lagu lama. Suaranya sangat merdu dan mendayu-dayu. Wan pula telah lama tertidur. Disebabkan oleh rasa ingin tahu dan nyanyian itu telah menganggu tidurnya, Kamal telah membuka tingkap dan menjenguk ke luar. Dia ternampak kelibat samar-samar seorang perempuan tua sedang berjalan terbongkok dan memegang tongkat menuju ke arah asrama beliau. Kamal terus menyorok di sebalik langsir kerana terkejut.

" Biar betul.. Takkan tu nenek kebayan.. Mati akuuu... Baik aku pura-pura tidur. " Ujar Kamal untuk menenangkan hatinya yang sedang terkejut.

Semakin lama semakin kuat nyanyian itu. Tiba-tiba, kedengaran pintu bilik Kamal diketuk. Oleh kerana terlalu takut, Kamal terus masuk ke bawah selimut dan berpura-pura tidur.

"Cu.. Tadi cucu panggil nenek melawat cu kan.. Buka la pintu ni.. Kalau tak buka, nenek masuk ikut tingkap.." Kedengaran suara perempuan tua dari luar.

Kamal bukan main takut lagi. Hampir sahaja beliau terkencing didalam selimutnya. Bunyi ketukan pintu telah berhenti, tetapi sebaliknya tingkap bilik Kamal pula seperti dibuka dari luar. Dan kedengaran seperti orang berjalan di dalam bilik tersebut.

" Hiii hiii hiii.. Katil 1 dah tidur.. katil 2 juga dah tidur.. katil 3 baru tidur.. dan katil 4, pura-pura tidur bawah selimut.. Boleh nenek bawa yang pura-pura tidur temankan nenek dalam hutan.. Hiiii hiiii hiiiiiiiiiiii... " Kedengaran suara perempuan tua sedang ketawa sambil mengira jumlah orang yang tidur didalam bilik itu. Katil 4 yang berpura-pura tidur yang dimaksudkan adalah katil Kamal.

Apabila Kamal terdengar sahaja perempuan tua berkata beliau berpura-pura tidur, Kamal terus pengsan kerana terlalu takut. Keesokan harinya Kamal terus dibawa pulang kerumah kerana demam panas. Tiada siapa yang tahu tentang kejadian itu.

1 comment: